Konstrukce krku

Krky používám buď jednodílné ,dvoudílné, nebo laminaci 5 lamel. Krk je jedním z nedůležitějších komponentů ovlivňujících akustické vlastnosti nástroje. Produkuje až 70 % zvuku nástroje. Důležitý je materiál, rozměr – tloušťka a profil, mechanická tuhost. Tloušťka krku, se kromě mechanické odolnosti projevuje i ve zvuku nástroje. Masivní krky podporují základní frekvence tónu a sustain. Zvuk je průrazný, konkrétní a nosný. Mechanická tuhost závisí na: použitém materiálu, konstrukci (počet dílů krku), způsobu vyztužení a rozměru.

Základní profil krku

profil 1

profil 2

profil 3

kulatý 

plochý 

asymetrický 

Výztuhy

Akivní – dvoucestné  výztuhy. Lze regulovat prohnutí krku proti i po tahu strun. Umožňují preciznější nastavení krku.
Pasivní –  duralové či uhlíkové tyče, vkládané po stranách aktivní výztuhy k dosažení optimální tuhosti a pravidelného průhybu krku. Při použití nevznikají lokální nerovnosti na hmatníku. Zvuk je ovšem trochu sterilnější.

FretboardCrossSectiongraffff_48_110

Hmatník

Používám : eben,  indický palisandr ,  pauferro,  javor, wenge, bubingo, a mnohé další tvrdé exotické dřeviny. Pomineme – li mechanickou odolnost, která hraje stejně důležitou úlohu,  lze materiálem hmatníku ovlivnit i zvukové vlastnosti nástroje,

Pražce 

Důležitá je kvalita a profil.

  • Měkké pražce tlumí struny. Nemá tolik vyšších harmonických.
  • Tvrdé pražce strunu nebrzdí zvuk je brilantnější.
  • Úzké pražce -bohatší zvuk ze spoustou harmonických, rychlejší opotřebení.
  • Široké pražce se  používají. tam kde chceme vyšší harmonické omezit.

Tónový blok

Vhodným výběrem dřeva, můžu přenos zvuku z krku do těla měnit. Právě touto části baskytary, předává krk vibrace struny tělu. Je zajímavé porovnávat rozdíly zvuku s různými dřevy.

 Dřevo na krk

Javor klen

zvukově je brilantní a konkrétní

javor klen

jasan

Jasan

zvuk má ostřejší a brilantní

Hard maple

Hard maple 

zdůrazňuje výšky a vyšší středy

Padouk

Padouk 

Zvukově vyrovnaný s mírně zvýrazněnými brilantními výškami

zebrano

Zebrano

zvukově je vyrovnané v celém spektru; výrazné harmonické

Mahagon sapeli

Mahagon sapeli

tředně těžký mahagon, teplý kulatý tón, sustains

Ovangkol

Ovangkol

zvukově spíše brilantní

Wenge

Wenge 

silně porézní čokoládové a černé dřevo; velmi silné středy a teplé zakulacené basy

V laminacích pak kombinace:

Javor – Wenge 

 Javor – Bubinga

Zebrano – Wenge 

javor - wenge

Ovangkol – Bubinga 

Jasan – Wenge

Bubinga 

 

javor - bubinga

zebrano - wenge

ovangkol - bubinga

jasan - wenge

bubinga-purpleh.

Tónový blok Javor + všechny dřeva co používám na těla.

Hmatník

 

  

  Eben

  Jasný čistý perkusivní tón

eben1

eben2

eben3

makasar

 

  Makasar

  Jasný čistý perkusivní tón

  

  Indický palisandr

  Teplý a zřetelný 

 

  Pauferro 

Na půl cesty mezi palisandrem a ebenem; větší atak než   palisandr, teplejší než eben 

 

  Javor klen

 

  Hard maple

 Jasný tón

  Padouk 

 Tónově podobné 

 jako hard maple

  Wenge

 Silné středy, teplé 

 zaoblené basy

  Lapacho

 Tón je jasný, podobný 

 javoru ,výšky jsou trochu

 omezeny vzhledem k 

 obsahu křemíku ve dřevě.

 Vynikající hmatník

 na bezpažce 

indicky palisandr

pauferro

javor klen

hard maple

padouk

wenge

lopacho